De European Accessibility Act (EAA, Europese Toegankelijkheidswet) treedt vanaf 28 juni 2025 in werking. Bedrijven worden verplicht om hun diensten zo in te richten, dat ze toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen in Europa. De kwaliteit van de diensten zal voor álle consumenten verbeteren.

Als jouw dienst voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, kan jouw omzetpotentieel stijgen en het imago van je bedrijf verbeteren. Dit zorgt voor terugkerende klanten en meer betrokken medewerkers.

De EAA geldt voor heel Europa. Nederland heeft de EAA naar nationale wetgeving omgezet via wijzigingen van een aantal bestaande wetten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Warenwet, Wet op het Financiële toezicht en het Burgerlijk Wetboek. De bestaande toezichthouders van deze wetten zullen toezien op het naleven van de Europese Toegankelijkheidswet.

Nieuwe wet zodat iedereen zelfstandig kan deelnemen aan samenleving

Voor de meeste mensen is het redelijk eenvoudig om iets online te kopen, online een verzekering af te sluiten, een serie te streamen, van een e-reader te lezen of een kaartje te kopen voor het OV.

Maar in Nederland zijn er 4,5 miljoen mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve beperking en/of neurodivergentie. Dit is 1 op de 4 personen! En zij hebben regelmatig de hulp nodig van een ander om gebruik te maken van essentiële diensten en producten.

De richtlijnen uit de nieuwe European Accessibility Act moeten ervoor zorgen dat belangrijke producten en diensten voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk zijn. Met als doel een samenleving waarin iedereen zoveel mogelijk zelfstandig kan zijn.

Wat is de aanleiding voor de EAA?

Wat is de aanleiding voor de European Accessibility Act (EAA)?

Al in april 2019 is de wet door het Europees Parlement goedgekeurd en in 2024 heeft onze Eerste Kamer een wet aangenomen om de EAA ook in Nederland uit te voeren. En op 28 juni 2025 treedt de wet in de hele EU in werking. Het doel van de wet is om ervoor te zorgen dat diensten in de hele EU beter toegankelijk zijn door overal dezelfde regels te gebruiken.

Er zijn vier hoofdredenen waarom de EAA is ingevoerd:

  • het verbetert de toegankelijkheid
  • in alle EU-landen gelden dezelfde regels
  • het biedt economische voordelen
  • met deze wet voldoen landen aan andere internationale verplichtingen.

Verbetering van de toegankelijkheid

De EAA is ontworpen om de toegankelijkheid van diensten in de hele Europese Unie te verbeteren. Dit helpt mensen met een beperking om onafhankelijker te leven en volledig deel te nemen aan de samenleving.

In alle landen dezelfde regels

Voor de EAA had elke EU-lidstaat eigen regels en normen voor toegankelijkheid. De EAA zorgt ervoor dat deze regels nu hetzelfde zijn in alle landen. Dit maakt het voor bedrijven makkelijker om hun diensten in de hele EU aan te bieden.

Economische voordelen

Door de toegankelijkheid te verbeteren, wordt de afzetmarkt voor bedrijven groter. Zij bereiken met hun diensten niet alleen mensen met een beperking, maar ook de groeiende groep ouderen.

Naleving van internationale verplichtingen

Met de EAA zorgen de EU en haar lidstaten ervoor dat zij voldoen aan de afspraken die zijn vastgelegd in het “Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap” van de Verenigde Naties (UN CRPD).

Voor deze diensten geldt de EAA

De nieuwe Europese wet met toegankelijkheidseisen, de European Accessibility Act (EAA) geldt voor zes categorieën diensten. Hieronder vindt je per categorie een beschrijving en voorbeelden.

E-handelsdiensten

Als jij online een dienst verleent aan een consument met het oog om tot een overeenkomst te komen, dan biedt je een e-handelsdienst. Denk hierbij aan:

  • het maken van een reservering of het doen van een bestelling
  • het kopen van een toegangsbewijs voor een museum, pretpark of evenement
  • het kopen van een artikel in een webshop
  • het afsluiten van een verzekering
  • het sluiten van een overeenkomst met een provider of energieleverancier

Kortom, (koop)overeenkomsten die je via website of app afsluit met consumenten moeten voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften van de EAA

In de Nederlandse wettekst wordt het begrip ‘e-handelsdienst’ gebruikt en niet ‘e-commerce’. Dit komt omdat je bij ‘e-commerce’ misschien alleen aan handel via webshops denkt, maar uit bovenstaande voorbeelden blijkt wel dat het meer is dan dat.

Diensten die toegang geven tot audiovisuele mediadiensten

Het gaat hierbij om alle diensten die televisie kijken en het streamen van programma’s en films mogelijk maken. Denk aan publieke- en commerciële omroepen en streamingsdiensten.

Bankdiensten

Het gaat hier om diensten die banken of andere financiële instellingen leveren aan consumenten bij:

  • betaalrekeningen
  • hypotheken
  • beleggingen
  • kredietovereenkomsten

Elektronische communicatiediensten

Alle telecommunicatiediensten die aan consumenten worden geleverd moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen. Dan gaat het om diensten die geleverd worden ten behoeve van:

  • bellen
  • mailen
  • internet
  • Berichtendiensten, zoals WhatsApp en SMS
  • Sociale media kanalen (bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Instagram)
  • Digitale vergaderkanalen (bijvoorbeeld Zoom, Teams)

Dus het gaat om bijvoorbeeld telecomaanbieders, Internet Service Providers en VoIP Providers.

E-books

De richtlijnen gaan over e-boeken, e-readers en voor software (websites en apps) voor het lezen van digitale boeken.

Onderdelen van personenvervoer

De volgende onderdelen van personenvervoer (via bus, tram, metro, trein, boot) moeten toegankelijk zijn:

  • (realtime) reisinformatie: dienstregeling, vertragingen, voorzieningen die buiten werking zijn, etc.
  • online tickets kopen
  • tickets, (bevestigings)mails en andere communicatie
  • informatie over de toegankelijkheid van de gebruikte voertuigen, de omgeving waarin dit vervoer wordt aangeboden (denk aan bus- en treinstations) en welke assistentie er is voor personen met een beperking.

NB de EAA wordt niet toegepast op terminals die geïnstalleerd zijn in het vervoersmiddel

LET OP: ook de producten die nodig zijn om deze diensten te leveren moeten aan toegankelijkheidseisen voldoen.

Denk hierbij aan:

  • modems
  • telefoons
  • settopboxen en hun toebehoren
  • geldautomaten
  • pinapparaten
  • interactieve zelfbedieningsterminals in trein- en busstations, zoals ticket- en incheckautomaten.
  • computerapparatuur
  • tablets
  • e-readers
  • bijbehorende software

Concreet:

  • de gebruikersinterface moet aan bepaalde eisen voldoen
  • het product moet specifieke functionaliteiten bevatten zodat het ook daadwerkelijk door iedereen gebruikt kan worden
  • de informatie op het product (etiketten, instructies en waarschuwingen ), verpakking en handleiding moet voldoen aan gedetailleerde voorschriften, zodat die informatie door iedere gebruiker kan worden gelezen en kan worden begrepen

Lees hier, in de bijlage van de wet, de algemene toegankelijkheidsvoorschriften die voor bovengenoemde producten gelden.(externe link)

Uitzonderingen

Lever je één van de bovenstaande diensten, dan moet deze vanaf 28 juni 2025 toegankelijk worden aangeboden volgens de voorschriften van de EAA.

Er zijn uitzonderingen: bedrijven die bovengenoemde diensten leveren en minder dan 10 medewerkers en een omzet van minder dan 2 miljoen euro per jaar hebben, hoeven niet aan de EAA te voldoen.

Wanneer deze diensten op locatie worden geleverd (bijvoorbeeld: winkel, bank), dan moet de locatie ook toegankelijk zijn en voldoen aan het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Dit betekent dat je locatie moet voldoen aan de daarin gestelde eisen van een toegankelijke entree, wachtruimte, toiletten en routegeleiding in het gebouw, etcetera.

Wat betreft de producten die nodig zijn om bovengenoemde diensten te leveren geldt: gebruik je als ondernemer al voor 28 juni 2025 één van de bovenstaande producten, dan kun je die blijven gebruiken tot het einde van de levensduur (maximaal 20 jaar). Ben je een leverancier of distributeur van één van deze producten? Dan mag je na 28 juni 2025 geen ontoegankelijke versies van het product meer verkopen.